Hvordan knekke lesekoden

Knekk lesekoden med førsteklasses tips fra førsteklassingen Astrid

Belønning, høytlesing og variasjon – triksene for å lære barn å lese er mange. Men hva mener en helt fersk leser selv er de aller beste?

– Jeg bruker fingeren sånn som dette. Da får jeg med alle bokstavene når jeg leser, og faller ikke ut av teksten. Seks år gamle Astrid viser stolt hvordan hun følger teksten med fingeren, bokstav for bokstav, når hun leser.

Astrid kjenner bøkene i Goboken Lær å lese godt. Hun har nemlig vært konsulent for serien og har klare favoritter.

Astrid bruker fingeren for å lese alle bokstavene.
Pekefingeren hjelper Astrid å få med alle bokstavene når hun leser.

– De beste bøkene er Æsj bæsj og Rar mat! De er så morsomme, sier Astrid og fniser bare ved tanken på de to Lær å lese-bøkene.

Æsj Bæsj og Rar mat er Astrids favoritter fordi de får henne til å le – og fordi de har fine illustrasjoner. Illustrasjonene hjelper henne å lage bilder i hodet, og de gjør det lettere for ferske lesere å forstå hele handlingen. Dessuten skjer det mye i bildene som ikke beskrives i teksten.

Astrid lærte ikke å lese før hun begynte på skolen, men hun kunne mange bokstaver og var veldig glad i å bli lest for. Mor Lilli bekrefter at de har lest mye hjemme hos dem. Ifølge Lesesenteret i Stavanger klarer barn med kjennskap til bokstaver den første lese- og skriveopplæringen bedre enn barn som har en mer begrenset bokstavkjennskap. Kjennskap til bokstavene får barna ved høytlesing fra tidlig alder.

Les bokstavene nøye og litt hver dag
Astrid har lært at det viktigste ikke er hvor fort hun leser, men at hun leser nøye. Hun leser bokstav for bokstav, før hun repeterer hele ordet høyt. På den måten får hun med seg alle bokstavene, alle ordene, og hele handlingen. Astrid synes også at det er viktig å lese litt hver dag.

– Kanskje en eller to bøker til dagen. Eller tre! Eller den samme boken flere ganger. For hvis du har lest den før, så husker du ordene og da blir det enklere å lese den. Øvelse gjør mester! sier Astrid.

Astrid ble forlagskonsulent i en alder av fire år
Underveis i skrivingen av Lær å lese-bøkene ville forfatter Eli Aleksandersen sjekke ut ideer til manus og ablegøyene til Leselorten og co, med noen som var i målgruppen. Da stilte Astrid og mor opp til jevnlige lesetreff og ble Elis gode lesevenner.

– Det ga en trygghet å vite at Astrid likte å bryne seg på lettlesbøkene vi hadde skrevet, og at hun var nysgjerrig på både tekst og bilder. Og ikke minst at humoren i bøkene traff, slik at hun syntes det ble gøy å prøve å lese litt selv, sier Eli.

Astrid syntes også at det var spennende å lete etter Leselorten i både tekst og bilder.

– Astrids tolkninger av de skjulte historiene i illustrasjonene var både herlige og reflekterte, og de ga oss mye å prate om i lesestundene. Da ble jeg sikker på at Leselorten og vennene hans var fengende nok til at vi kunne bygge videre på dem og utvide rollene deres i løpet av serien. Astrid er en super lesevenn! Hun hjalp meg mye i arbeidet med serien, og det har vært fantastisk gøy å følge hennes fine lesereise samtidig, sier Eli.

Lesesenteret i Stavanger nevner også andre faktorer som påvirker barnets leselæring: antall bøker i hjemmet, hvor ofte foreldre og søsken leser høyt for barnet eller spiller ulike typer spill der bokstaver og ord blir brukt, i tillegg til foreldrenes egne lesevaner.

Les mer og la barnet ditt lære å lese nå!

Astrids 10 beste lesetips! Hvordan knekke lesekoden:

Astrids lesetips hjelper dere på vei!

1. BRUK FINGEREN
Da får du med deg alle bokstavene i ordet.

2. LES PASSE FORT
Ikke prøv å lese fortere enn du kan.

3. VÆR NØYE
Få med deg alle bokstavene og ikke gjett.

4. LES HVER DAG
Kanskje en eller to bøker. Eller tre!

5. ØVELSE GJØR MESTER

6. LES PÅ SKILT
Det er gøy! Og nyttig.

7. LES RARE BØKER
Det er kjekt å lese når boka er morsom!

8. LES OM IGJEN
Kjekke bøker kan leses mange ganger!
Da husker du ordene også.

9. LES HØYT
Og lavere og lavere etter hvert. Til slutt kan du lese inni deg.

10. LES FOR MOR ELLER FAR
Hvis leksa er å lese høyt tre ganger, kan du lese en gang for mor eller far, og så leser de en gang for deg. Da hører du hvordan det skal være. Og så leser du høyt igjen selv en gang til slutt.