Mellom tredje og fjerde måned etableres den første gjensidige dialogen med lyder. Barnet holder på å utvikle noe nytt, det «snakker» til deg med egne lyder! Og når barnet pludrer, svarer du og oppmuntrer barnet til å fortsette pratingen med dine ansiktsuttrykk, smil, kjærtegn og ord. Sammen lager dere et eget, felles første lydspråk. Det er svært givende for foreldre å lese for barna i denne perioden.
Slik engasjerer du barnet
Bruk tekstene i bøkene som utgangspunkt for å få til dialog mellom deg og barnet. Du kan snakke til barnet innimellom lesingen, kose med og stryke ham, stille spørsmål og gi ham hundrevis av ord som kan gi næring til utviklingen hans. Du som forelder er barnets første lærer. La derfor blikket veksle mellom barnet og boken når du leser, for å fange oppmerksomheten og få til en tett dialog. Du kan også fysisk hjelpe barnet til å få et samspill med boken ved at du holder hånden hans på illustrasjonene, eller på overflatene hvis boken har berøringselementer. Barnet kan holde konsentrasjonen forbløffende lenge under høytlesingen når han eller hun er våken og har fått mat og blitt skiftet på.
Pass i midlertid på å beskytte barnet mot overstimulering i form av høye lyder og bakgrunnsstøy som tv når dere leser sammen. Det kan fort bli for mye som skjer for en liten smårolling! Hvis barnet virker trøtt eller ser bort, tar du hensyn til barnets signaler ved å skifte stilling, bla til en annen side eller slutte å lese.
Eksperimenter videre med å finne gode stillinger hvor barnet kan se på deg og samtidig på boken. Ammeputer kan brukes på en mengde måter, både på fanget, i sofaen, på gulvet og i sengen og vil ofte gjøre at hendene dine blir fri til å peke, bla i boken og stryke barnet. Legg deg gjerne på magen på gulvet sammen med barnet – der kan dere kikke i både boken og på hverandre og det er kjempegod trening for barnets ryggmuskler.
Slik styrker du språkutviklingen
Nå er det fint å begynne å stille barnet enkle spørsmål med utgangspunkt i det du leser og ser på i bøkene. Det vil også hjelpe deg å identifisere deg med barnets behov. For eksempel; «Likte du den hunden?» «Syns du den røde fargen er veldig fin?» Snakk i hele setninger slik at barnet hører hele rytmen og tonefallet i språket hun skal lære. Senere kan du legge større vekt på enkeltord. Du kan gjerne forsøke å synge enkelte ord for å fremheve dem. Hvis barnet tar på illustrasjonen, prat om det barnet tar på.
Legg inn pauser i lesingen eller still barnet spørsmål – da vil ofte barnet bruke sjansen til å ”svare” og engasjere seg med gurglelyder eller opphisset pusting før du gjenopptar lesingen. Bruk et høyt og variert tonefall – det lykkes i å fenge barnets oppmerksomhet. Barnet vil gjerne smile og le høyt nå. Fortsett med å trekke ut noen av vokalene i ordene, det gjør dem ekstra spennende. Noen ganger kan du lese raskere og andre ganger saktere – det skaper variasjon som barnet vil like.