Hvordan lese for 4-åringen?

Barnet liker å ‘late som’ – noe som er viktig fordi det styrker fantasien og tenke-ferdighetene. Mange vil i denne alderen lære form og navn på bokstaver, spesielt i sitt eget navn. Barnet er i stand til å sette sammen ord for å dele sine tanker og følelser, og lærer hvordan å sette sammen ideer. For eksempel: “Hvis jeg går ut i regnet blir jeg våt”. Dette er grunnen til at de spør ‘Hvorfor det?’ hele tiden! Barnet liker å leke samme lek om og om igjen, og lese samme bok om og om igjen – helt til de virkelig ‘eier’ den – selvom det kan gå løs på din tålmodighet!

HVORDAN STYRKE SPRÅKUTVIKLINGEN?

  • Les gjerne billedbøker med flere ord. Å bruke lengre, mer sammensatte historier hjelper barnet å utvikle sine lytteferdigheter. Barnet lærer også hvordan en historie er organisert med en begynnelse, midt-seksjon og slutt.
  • Opp mot skolealder er det fint å la barnet lage sine egne historier – det styrker språkutviklingen og evnen til å formulere seg.
  • Å bruke rime-ord er gøy! “Hus høres ut som mus og brus og krus!” Det er også mange fine regler som har fine rim med mye humor som barn i denne alderen elsker å høre.
  • Syng sanger! Sanger inneholder mange forskjellige ord, og er en morsom måte å lære nye ord på.
  • Still barnet ditt spørsmål som det ikke er noe konkret svar på, f.eks. spør henne hvorfor hun tror himmelen er blå eller fuglene synger. Det er ikke så viktig å få rett svar – det får henne til å tenke og hjelper henne å lære å uttrykke seg. Andre spørsmål kan hjelper henne til å forstå hvordan ting henger sammen.
  • Se etter muligheter for å lese i løpet av dagen. Gjør barnet oppmerksom på gjenkjennelige ord og setninger på pakninger av frokostblandinger, gateskilt, plakater og butikkskilt. Det er selvfølgelig også fint å gjøre dette når dere leser bøker sammen. Det hjelper barnet å forstå at bokstaver er knyttet sammen til det talte ord – en viktig førleseferdighet.
  • Hva skjer etterpå? I tillegg til å dele oppfatningen sin om handlingen i boken så begynner barn i denne alderen å utvikle evnen sin til å forutse handlinger basert på det som har skjedd tidligere. Du kan gjerne hjelpe barnet å utvikle denne ferdigheten ved å stoppe ofte i løpet av en historie og spør barnet hva det tror vil skje etterpå.

HVORDAN ENGASJERE BARNET?

  • Barn elsker å ha det moro med språk. Du kan endre på ordene i historien for å gjøre dem mer tullete. F.eks. “Ha det!” blir til “Ha det på badet din gamle sjokolade!”
  • Fyll inn tomrommet. Førskolebarn elsker å delta i ting – også i å lese favoritthistorien sin. Du kan oppmuntre barnet til å være aktiv i historien ved å stoppe med jevne mellomrom og la ham få ‘fylle inn tomrommet’ – ved å foreslå det neste ordet. Kjenner han historien godt kan han t.o.m. gjenfortelle hele resten av historien. Bildene i boken kan være en guide for historiefortelleren.
  • Rollespill og ‘late som’ er kjerneaktiviteter for de fleste førskolebarn. Bruk dem også i lesestunden ved å gjøre lesestunden til en teatralsk fremføring. Du og barnet kan spille delene i historien, ved å bruke forskjellige dialekter og uttrykk for hver av karakterene. Dette vil hjelpe barnet til å både holde dem engasjert i historien og å få ham til å le og utvikle en fargerik fantasi. 
  • La barnet få lese boken til deg, eller til sin lillesøster eller bror når han kan historien godt. Både den lille og den store vil elske det!