Barnet blir stadig ivrigere etter å kommunisere med omgivelsene. Det både ønsker og krever oppmerksomhet og elsker å ha et publikum. Å lese med barnet i denne alderen, er givende og moro. Nå kan du begynne å høste fordelene av alle høytlesingsstundene du har hatt med barnet siden fødselen. Det er fremdeles viktig at du utnytter mulighetene til å skape god kontakt med barnet ditt.
Slik engasjerer du barnet3>
Hvis barnet blir urolig, kan du snakke med melodiøs stemme om boken og bruke dine egne ord og uttrykk for å prøve å fange barnets interesse igjen.
Spørsmål virker engasjerende, selv om barnet ikke kan svare enda. Følg også opp barnets engasjement ved å stille spørsmål om det han eller hun tar på eller peker på.
Pek og bank på boken for å holde på barnets oppmerksomhet.
Bruk barnets navn til å holde fokus – det kan ofte «hente» dem tilbake til innholdet i boken.
I denne perioden elsker barnet «borte- tit-tei»-leken. Det er med skrekkblandet fryd at han ser foreldrenes ansikt forsvinne, for så å dukke opp igjen – gang etter gang.
Barnet begynner å forstå innholdet i «NEI», og vil prøve det ut mange ganger mens det kikker utforskende på ansiktet ditt for å se hvordan du reagerer.
Slik styrker du språkutviklingen
Ordlæring er fokus for barnet nå, og ved å peke på og si hva tingene heter, helper du barnet med å gjøre ordlæringen konkret. Pek på gjenstander i illustrasjonene, og si hva de heter: stol, bord, blomst, kopp, skap osv.
«Samtaler» der du uttrykker følelser, blikkontakt, smil og lyder samtidig som dere tar «hver deres tur» er flott.
Les gjerne bøker om kroppsdeler eller ting som barnet kan kjenne igjen. Still spørsmål og gi barnet god tid til å reagere.
Hvis boken har luker, kan du legge vekt på begreper som «over», «under» og «oppå». Spør for eksempel: «Hvor er hunden? Å – se! Den gjemmer seg bak stolen.»
Du kan også styrke barnets ordforråd ved å legge til adjektiver: «Hvor er den blanke stjernen? Hvor er den skinnende boblen?»
Knytt teksten til barnets egen tilværelse. Hvis dere for eksempel har hund eller katt, kan du knytte hunden eller katten i boken til deres egen. Prøv også å vise til noe dere gjorde i går, eller til gjenstander dere har på badet eller kjøkkenet. Forsøk også å knytte teksten til deres egne hverdagsrutiner – hva dere gjør når det er leggetid, hvordan og hvor barnet spiser og så videre.
Be barnet finne bestemte gjenstander i boken: «Hvor er hunden?» Du vil bli overrasket over hvor raskt barnet lærer å kunne peke på den rette gjenstanden.
Når dere leser kjente billedbøker, kan barnet forutsi neste bilde ved å vise opprømthet.