Det aller beste er kosen

«Det beste ved å lese med barnet mitt er stemningen. Det er den gode følelsen når jeg rigger oss til med puter og pledd og en bok, og fylles med forventning om den fine stunden som kommer. Og så, når vi setter oss slik at sønnen min kan se på boken mens jeg leser, begynner han også å prate og le. Kontakten mellom oss da er ubetalelig. Vi har hatt mange slike stunder allerede og jeg gleder meg til å kunne ha slike koselesestunder i flere år fremover.»

Dette sitatet fra en mamma er ett av veldig mange som framhever nettopp kosen som det beste ved å lese med barnet sitt. Her er de fire viktigste:

1. KOS

Lesetid = kvalitetstid sammen


Lese2_165Barnet elsker å være nær deg. Nyter å ha deg for seg selv, helt uten forstyrrelser.  Å sitte tett sammen og prate, peke, lese og kose er noe av det deiligste dere kan gjøre sammen. Det er verdifullt i seg selv! Men det er en gigantisk bonus at barnet samtidig lærer nye ord – og mye annet.

Leser du for barnet ditt hver dag fra det er bittelite, kommer dere gjennom kilometervis med tekst før 1-årsdagen. Hvor mange kosestunder på fanget, hvor mange ord, hvor mye oppmerksomhet har den lille ettåringen fått? For ikke å nevne toåringen, treåringen og fireåringen. Da snakker vi virkelig om mengder av kvalitetstid!

En halvtimes lesestund ved leggetid hver kveld utgjør nesten tohundre lesetimer i året og hele 1.100 timer ved skolestart. For å ta flysertifikat må du ha 45 flytimer. Barn som har lest hver dag i seks år er med andre ord supersertifiserte i lesing. Er det rart de blir skoleflinke?

Det skal altså ikke så mye tid til hver dag – det er hva dere bruker den til som er viktig. Å lese sammen ved leggetid roer barnet og gir det noe å glede seg til – alenetid med deg! Dagen rundes av med noe fint og trygt.

2. ORD

Barn som blir lest for får bedre språk 


Lese4_165Små barn som blir lest for får godt språk, fordi de lærer mange flere ord enn de ellers ville. Barn lærer ord ved å høre dem – igjen og igjen. Det betyr at man må prate med dem og lese for dem. Mye og ofte.

Utrolig nok er det i tida FØR barnet sier sine første ord, at det er viktigst å høre flest mulig. For det er da hjernen vokser fortest og tar imot mest. Selv hos toåringer merker man stor forskjell på språket. De som har blitt lest for og pratet mye med, kan inntil tre ganger så mange ord som andre!

Veien mot å bli en god leser – og flink på skolen – starter her og nå. Hvert ord og hver lesestund teller den dagen barnet skal lære å lese selv. Barnet må nemlig forstå hva det leser, for å lese godt. Barn som kan mange ord, forstår innhold bedre. Og blir dermed bedre lesere.

Barn som kan mange ord, prater også mer. Små barn som kan snakke godt, får god respons. Det gir en positiv spiral. Da prater og leser man enda mer med barnet, og det lærer mer og mer.

3. MAGI

Lesing gir magiske øyeblikk


Lese_165Alle som leser har opplevd det.  Å leve seg inn i historien og holde pusten av spenning mens man blar om. Å ligge våken halve natta for å lese boka ferdig.  Da snakker vi om lesemagi. Men det er minst like magisk å se barnet feste blikket på et bilde eller lytte intenst til en tekst for aller første gang. For det er her det hele starter! 

Barn som blir lest for daglig fra de er bitte små, vil for alltid forbinde bøker med noe fint. De små magiske øyeblikkene der barnet blir interessert i stemmen din, lydene, ordene, bildene og det som skjer i boka – og etter hvert ler så det klukker! – er gode for dere begge. Gleden ved å dele noe, oppleve noe fint sammen med ei bok på fanget, er ubeskrivelig.

Det går så klart ei stund før barnet blir revet med i en lengre fortelling. Men er du en god forteller og bruker stemmen din for alt den er verdt, kan dere oppleve lesemagi allerede når barnet er noen få måneder gammelt. Følger du godt med, ser du tydelig hvordan det lille barnet gir respons!

4. LÆRING

Barn som blir lest for lærer bedre

Lese3_165Barn som blir lest for lærer mange ord og får godt språk. De får også mye kunnskap, og de lærer hvordan man lærer. Slik blir de smarte!

Når du leser for barnet ditt, lærer det å lytte og konsentrere seg.  Å være oppmerksom og forstå hva som blir sagt er superviktig for læring. Barn som trener på dette har en stor fordel. Ikke minst lærer barnet å uttrykke seg. Å kunne sette ord på følelser, tanker og opplevelser, og å bli forstått, gjør livet mye, mye enklere for den lille!

Barnet lærer også at bøker har mye å by på. Det opplever at det å lese er både gøy og interessant. Dette er gull verdt når skolebøkene skal åpnes. Forskning viser at barn som er blitt lest mye for de første leveårene, blir bedre i alle teoretiske skolefag. Det er den langsiktige gevinsten. Den kortsiktige er kosen.

Nyt lesestunden!