Vi kan kun lære ord på to måter: ved å høre dem og ved å lese dem. Antall ord barnet lærer henger nært sammen med antall ord du bruker sammen med det. Barn som leses for utvikler større forståelse for ord og øker også sitt eget vokabular.
- Antall ord: Jo flere ord babyen din hører, jo flere ord vil hun etterhvert ta i bruk selv. Og jo mer hun forstår og sier- jo mer prater og leser vi med henne. Det blir en god sirkel.
- Begynn tidlig: Forskning viser at alderen på barnet når du starter å lese med det, betyr mye for senere språkferdigheter. Det er tiden FØR barent selv snakker som er viktig for språkutviklingen. Da vokser barnets hjerne mye og er spesielt mottagelig for utvikling av språket. Foreldre flest har en tendens til å prate mindre med barn under 2 år, når det egentlig trenger å høre mest språk.
- Vokabularet til barnet øker når dere leser bøker. Tekster i bøker inneholder flere sjeldne ord enn dem vi vanligvis bruker i samtaler med små barn. Dette gjelder også for babybøker, og det er viktig at babyen hører disse ordene slik at de blir en del av sitt eget vokabular.
- Samtaler: Når du leser med barnet, vil du merke at det setter i gang flere samtaler. Bøkene introduserer mange tema og situasjoner å prate om, som dere gjerne ikke ville kommet på ellers. Knytt gjerne barnets egne erfaringer til det som skjer i bøkene.
- Skriftspråk: Jo tidligere i livet et barn blir introdusert for et skriftspråk, jo bedre. Det gir mer trening og erfaring i å høre strukturen, grammatikken og ordenes rekkefølge i språket. Vår dagligtale er ofte langt mer upresis og tilfeldig.