Barna elsker kiling, klappeleker og finger-regler. Prøv gjerne med disse tradisjonelle barnesangene og versene.
Mer enn noen gang opplever barnet lykke når det blir lekt med og får tid med deg. Barnet begynner å få stor glede av at dere vender oppmerksomheten mot noe sammen og er klar for mer sosial samhandling. Babyer er nemlig kroppen sin. For dem finnes det ikke noe skille mellom hodet og resten – de tar verden inn med hele seg.
Spente kråka føre-regle:
På fanget: «Mannen skulle ut og kjøre, spente kråka føre. Først gikk det hit, så gikk det dit og så gikk det rett i grøfta.» Når det går «hit» og «dit» vipper du barnet først til den ene siden og så til den andre siden. Når det går «rett i grøfta» åpner du bena dine slik at barnet faller litt ned mellom dem. |
Når barnet er seks måneder begynner det å bli mer stabilt i kroppen. Da kan det sitte litt mer oppreist på fanget. Noen begynner å åle seg rundt, eller krabbe, men det gjelder ikke alle. Du er fremdeles det beste fremkomstmiddelet. Via deg kan barnet få tilgang til dørhåndtak, nøklene som henger på veggen og alle andre spennende voksenting utenfor barnets rekkevidde. Men du kan også hjelpe barnet å bli bedre kjent med kroppen sin. Hold det opp ned (bare en liten stund), dans og lek med barnet.
Husk å være forsiktig! Takbjelker, leker på gulvet, glatte sokker og dørkarmer som plutselig kommer nærmere, kan bli til faremomenter.
Det var en liten mus-regle:
«Det var en liten mus som skulle finne seg et hus … ikke der … ikke der … men der!» En verdenskjent kilelek. Hvor finner musen huset sitt denne gang? Er det i armhulen eller under haken? Gå med fingrene oppover barnet mens du sier verset. |
Har du en hånd-dukke, er dette tiden for å finne den fram. Beveg den foran barnet mens du gir den stemme og bevegelser. Hylende latter kan det også bli dersom du lar hånd-dukken krabbe kilende over magen til barnet ditt.
Tå- og fingerregler:
«Pappatå, mammatå, broretå, søstertå og bitte lille babytå.»
«Tittil, tottil, tillarot, meglefrø og storegubben hesten.» |
Mange barn liker også tå- og finger-regler. De er fine å bruke når du steller barnet og det ligger på ryggen og titter opp på deg. Klem lett på hver tå eller finger mens du sier fram versene. Hvis aktiviteten ikke vekker barnets interesse, kan du prøve igjen senere. Det er viktig å være lydhør overfor barnets signaler slik at barnet får pauser når det trenger det.
Hode, skulder, kne og tå-sanglek:
Hode, skulder, kne og tå, kne og tå.
Hode, skulder, kne og tå, kne og tå. Øyne, ører, kinn å klappe på. Hode, skulder, kne og tå, kne og tå. |
En viktig kognitiv ferdighet som utvikles i denne perioden, er forståelsen for objektpermanens. Det vil si at barnet begynner å forstå at en gjenstand finnes selv om barnet ikke kan se den. Du kan hjelpe barnet til å forstå dette ved å leke borte-titt-tei-leken og leker som «Gjett hva jeg har i hånden!»: Gjem små ting som en nøkkel, en sokk, en leke eller en ball i hånden din og la barnet finne det. Du kan gjerne la litt av tingen vise mellom fingrene og så la barnet åpne opp de andre fingrene til hele gjenstanden kommer fram.
Ride, ride, ranke og klappe, kake søte-sanglek
Ride, ride ranke!
Si meg hvor skal veien gå? Bestefar besøk skal få. Ride, ride, ranke! |
Klappe kake søte
Klappe, klappe søte, dyppe den i fløte, først i sukker, så i vann, så kom det en liten mann som ville smake kaka, som (babyens navn) hadde baka. |
Kilder: Barnets utvikling – Milepæler fra 0-6 år, Lek! – og samspill med barn fra 0-6 år, Læring – Om barnets grenseløse læringspotensial, Gullet mitt!
LES MER OM SANGBØKER: Sangbøker for barn