Lag en eventyreske av favorittboken

Har barnet ditt en favorittbok? Da kan du garantert lage en eventyreske! Og slik gjør du det: Finn en skoeske du ikke bruker, mal et kjent landskap eller en scene fra favorittboka i esken, og finn ting og figurer som kronen på verket. Resultatet blir et mini-dukkehus, et eventyr i en skoeske, som barnet kan leke med!

Eventyreske: Et mini-dukkehus fra favorittboken

En eventyreske skal være gøy å lage. Lag den alene og gi den i overraskelse til barnet, eller lag den sammen! Vær kreativ når du skal finne rekvisitter. Du kan til og med bruke naturen til hjelp. Digger barnet ditt historien om Bukkene bruse på badeland, så kan du bruke kongler som kropp, og pinner til bein. Er det den klassiske historien med trollet under broen som fenger mest, så kan dere samle stein ute, som dere senere limer på buet papp som blir til en bro. Eller hva med trollet? Finn steiner på stranden, lim dem sammen, fest på hår og hale og tegn med tusj.

Dette trenger du for å lage eventyreske

Start med å finne en skoeske. Har du ingen hjemme kan du gå i en skobutikk og spørre om de har noen til overs som du kan få.

Så må du bestemme hvilken barnebok eller eventyr du skal gå for.

Deretter skisser du hvordan esken skal se ut. Hvis du velger barnebok-klassikeren «Den lille larven Aldrimett«, kan du for eksempel tegne opp og male et grønt landskap med et stort grønt blad.

Er det Gruffalo som er favoritten, kan du male en skog og en lang sti, som indikerer hvor musa skal gå.

Er det Hakkebakkeskogen dere vil gå for, kan du tegne skogen og det store treet som Klatremus gjemmer seg i for reven, som barnet enkelt kan kjenne igjen.

Eller gå for en mer dukkehus-aktig versjon, hvor du lager små rom. For eksempel huset til Peppa gris, med soverom, stue og hage med sølepytt. Kanskje barnet allerede har små miniatyrleker av Peppa Gris som dere kan bruke til eventyresken?

Smart å ha:

  • Skoeske, eller hvilken som helst pappeske
  • Maling
  • Superlim
  • Rekvisiter

Lykke til!

Hent litt inspirasjon

Før du starter, tenk på hvordan du vil at landskapet/miljøet skal se ut.
Jo mer detaljrik du er, jo bedre blir det. Ser du hvilket eventyr vi skal frem til her?