“Møøø”, kan være en dyrelyd, men når gullklumpens øyne stirrer på smørpakken på frokostbordet, er det lett å forstå at det er smør hun mener denne gangen.
Ordet “smør” er enda for vanskelig å uttale, men ved hjelp av lyder, bevegelser, blikk og berøring, klarer barn på rundt året ofte å gjøre seg forstått. Hvor dere er, og hva dere gjør, spiller også en rolle for hvor lett det er å forstå hverandre. Hver gang du bekrefter at du forstår hva hun “sier”, styrker du selvfølelsen hennes og gjør det gøy å prøve seg på nye ord.
“De første 24 månedene er en avgjørende periode for språkutviklingen.”
Les også: Syv gevinster for deg som leser for barnet ditt
Alle menn blir “pappa”
Fram til nå har barnet brukt tid på å forstå og kategorisere likheter og ulikheter mellom ting, for å finne ut hva som hører sammen. For eksempel har barnet forstått at små mennesker er barn, mens bittesmå mennesker er babyer. Dette kalles evnen til å kategorisere. Når denne evnen holder på å utvikle seg, blir det litt forvirring underveis. For eksempel kan både pappa og bestefar bli kalt for ”pappa” en stund, og alle brummende ting kan kalles ”bil”. Denne overgeneraliseringen viser bare at barnet enda ikke har fått helt oversikten over hvor en kategori slutter og en annen begynner. Men hun er på vei.
Les også: Topp 10-listen over babyers første ord
Vokabularspurten
I perioden mellom ett og ett og ett halvt år kan barnet vanligvis si rundt 50 ord. Når barnets ordforråd når denne størrelsen, kommer det raskt flere ord. Dette kalles for vokabularspurten, eller ordspurten. Den kommer vanligvis når barnet er mellom 16 og 20 måneder. Da kan barnet lære så mye som ti nye ord hver dag. Wow!
De første 24 månedene er en avgjørende periode for språkutviklingen. Den voksende hjernen er best i stand til å oppfange språk i denne perioden. Variasjonen i barns språkutvikling er stor, men det er mye du kan gjøre for å bidra til at den blir best mulig.
Dette kan du gjøre:
- Syng med det nebbet du har. Sett gjerne barnet på fanget ditt, vendt mot deg, og “ro, ro, ro din båt”, eller “ride, ride, ranke” av gårde. “Lille Petter edderkopp” og “Hode, skulder, kne og tå” er også morsomme. Sanger styrker barnets ordlæring.
- Snakk med barnet om alt dere gjør. Veksle mellom å snakke i enkle fraser som barnet kan gjenta, og i å utvide barnets ordforråd ved å legge til beskrivelser som farge, størrelse, retning og handling. Hvis barnet sier “ba” for ball, kan du si: “Ja, der er ballen. Den er gul. Skal vi trille ballen? Oi, der forsvant den under sofaen”.
- Gå en tur rundt i huset og finn alt du kan lage lyd til: biler, kosedyr, klokker, vaskemaskinen …
- Snakk om ting når dere går tur. Si ting som: “Se, der kommer det en hund.”, “Der er det et rødt hus.”, “Nå har treet gule blader. “ osv. Legg merke til hva barnet er opptatt av og snakk om det.
- Les for barnet hver dag. Lesestunder viser seg å ha ekstra stor effekt på barns språkutvikling. Bøker med luker og ting å ta på er spesielt morsomme nå. Det er også interessant med bøker som viser ting barnet selv har rundt seg. Be barnet peke på ulike ting i boken, og svar selv etter en liten stund hvis barnet ikke gjør det enda. Bøker om kroppen faller også i smak hos de fleste.
- Hjelp barnet å lære nye ord ved å spørre «Hva er det?», peke og gi ham litt tid til å svare før du bekrefter med å si «Ja, det er det er en bil!». Dette er også en morsom tilnærming for å finne ut hvor mange ord barnet faktisk forstår i denne alderen.
- Hvis barnet liker å bevege seg omkring mens du leser, kan du ta boken med deg rundt der han er og fortsette å lese. Lager du engasjerte, uttrykksfulle lyder vil barnet komme tilbake og se på sidene sammen med deg og bevege seg litt til og fra. Han lytter til det du sier uansett.
- Dra til en bondegård eller et annet sted det er dyr. Barn elsker dyrelyder og de kommer høyt opp på listen over barnas første ord.
- Følg med på barnets hørsel, spesielt etter ørebetennelser og sykdom.
Kilder: NHI, American Speech-Language-Hearing Association (ASHA), UiO, Spedbarnsboken og Gobokens blogg