Språkutviklingen hos barn mellom 18 og 24 måneder

“Nei dikke” og “der sitte”. Snart kan du forvente deg både kommandoer og motargumenter fra poden.

Med en gang setningene, eller to-ords ytringene, kommer, kommer også argumentene. Ikke bli overrasket om et “Nå får du litt til …” møtes med “Nei mye!”. Eller om kveldsmaten blir rene intervalltreningen fordi barnet sier “Nei melk!”, “Nei ost!” og “Nei den!” mens du løper fram og tilbake til kjøleskapet.

Ettordsstadiet varer vanligvis til 18 til 20 måneders-alderen. Mange barn begynner å sette to og to ord sammen like etter at de har vært gjennom vokabularspurten. Plutselig kan de si flere nye ord, og vips så kom det en setning som ”Der sitte!” (Vær så snill å sett deg der, mamma), ”Nei nan!” (Nei takk, jeg orker ikke mer banan) og mange andre ting som gjør hverdagen både morsommere og mer utfordrende. Ved 18 måneders-alderen bruker halvparten av barna minst 50 ord.

Les også: Derfor skal du lære barnet ditt ord

70-100 ord
Barnet blir flinkere og flinkere til å snakke og ytringene blir lengre og mer avanserte. Ved 20 måneders alder bruker de fleste jenter minst 100 ord, mens guttene bruker rundt 70. Etter toårsalderen skyter utviklingen virkelig fart. Da går det så fort at det er vanskelig for forskerne å henge med og sette utviklingen i system. Det blir desto morsommere for deg. Dersom barnet bruker færre enn 25 ord ved 20 måneders-alderen, bør du ta dette opp med barnehagen eller helsestasjonen.

Les også: Du kan ikke sitte på fanget til en iPad

Saga_ler

“Min sin”
Barns tidlige setninger er gjerne korte, som pappa hei eller mamma sin.  I denne alderen begynner de også å bruke ord mer grammatisk riktig som ved å bøye verb i fortid. For eksempel kan barnet si: gikk og sov, selv om dette senere igjen kan bli til gådde og sov. Noen barn begynner også å bruke preposisjoner som oppå, under og bak. Nå kan også jeg, du og andre pronomener komme og ganske snart det velbrukte “min sin” eller “MIN!!!”.

Ved slutten av denne perioden kan barnet beherske opp til 250 ord og tre-ordsytringene begynner å komme. De fleste snakker klart nok til at i hvert fall foreldrene forstår hva de sier.

 

Dette kan du gjøre:

  • På dette alderstrinnet er mange barn spesielt interessert i bøker med rim og regler og sanger med bevegelser til.
  • Det er fint om du synger de samme sangene som de synger i barnehagen, gjerne med bevegelser.
  • Forskning indikerer at foreldre som stimulerer til samtaler ved å stille barnet spørsmål, bidrar til at barnet prater mer og tidligere enn andre barn. Dette er også en morsom tilnærming for å finne ut hvor mange ord barnet faktisk forstår i denne alderen.
  • Prøv å finne ut hva som interesserer barnet ditt, og prat om det. La barnet få vise vei.
  • Du kan hviske eller lage rare stemmer mens du leser. Det hjelper barnet å holde på oppmerksomheten. Hopp gjerne fram og tilbake i boken hvis barnet vil det. Du kan også peke og tromme litt på bildene i boken for å fange oppmerksomheten.
  • Bøker med interaktive elementer, for eksempel luker og deler som kan skyves, kan være ekstra fengende for barn i denne alderen.
  • Hvis barnet er urolig og du likevel har lyst til å stimulere språket litt ekstra, kan du la barnet få gå rundt omkring mens du fortsetter å lese høyt.
  • Hvis barnet er spesielt opptatt av noe, for eksempel busser, kan du ta barnet med på en busstur og prate om turen: hva dere så, farger på busser, mennesker … – og gjenoppleve opplevelsen når dere leser bøker med busser i etterpå.
  • Barnet foretrekker fremdeles din foreldrespråkstemme fremfor vanlig, voksent tonefall. De elsker også når du lager dyrelyder, brummer som en lastebil eller prøver deg på en skikkelig pipestemme.
  • Når barnet ikke klarer å uttale ord korrekt, behøver du ikke rette på ham. Bare gjenta ordet korrekt i en naturlig setning. For eksempel, hvis barnet sier mekk for melk, svarer du bare “ja – vil du ha melk?”. Det er positivt at barnet øver seg, og helt uviktig om det er korrekt. Det viktigste er at du viser vei som god rollemodell og “bader” barnet i språket.
  • Når du leser barnets favoritter, om lastebiler, tog, dyrebøker eller hva det matte være, kan du gi dem de rette navnene. Istedenfor lastebil som en kategori, kan du lære barnet mer spesifikke navn som betongbil, søppelbil, hjullaster, semitrailer og så videre.

 

Kilder: NHI, American Speech-Language-Hearing Association  (ASHA), UiO, Spedbarnsboken og Gobokens blogg