Språkutviklingen hos 12 måneder gamle barn

Det aller første ordet for de fleste norske barn pleier å være «mamma». Deretter kommer gjerne «hei», «brrrrr», «pappa» eller «nam-nam».

Mange barn sier sine første ord når de er rundt 1 år gamle. Ordene er gjerne navn på nære omsorgspersoner, navn på ting de møter i hverdagen, eller ord som er knyttet til lek.

Når barnet sier noe som vi tror er ord, blir vi begeistret og bruker ordet masse sammen med barnet. Barnet synes det er morsomt at vi blir ivrige og at det skjer noe når det lager lyden. Alt dette forsterker ordlæringen og hjelper barnet å forstå at den spesielle lyden kan knyttes til den spesielle tingen.

Les også: Derfor er titt-tei-lek morsom og super for utviklingen

Leppelyder er lettest
De første ordene et barn sier, kan ligne ganske mye på hverandre. Ofte er de første ordene tostavelsesord med samme konsonant i begge stavelsene som mamma, pappa, vov-vov og pip-pip. Disse konsonantene uttales med leppene, og oppleves som lettere å uttale for de aller fleste barn.

I løpet av det neste halve året vil barnet ditt lære seg å bruke rundt 50 ord.

Barnet ditt bruker også ansiktsuttrykk og kroppsspråk for å vise deg hva hun trenger og hvordan hun føler seg. Når du forstår signalene hun gir deg, styrker det hennes selvtillit og hun føler seg elsket og spesiell. Da blir det lettere for henne å forsøke å «si noe» til deg igjen.

baby_12-months_2

Gi lyd til barnets tanker
Prat med barnet og si navnet på alt dere ser på sammen. Prat også om hva dere gjør sammen; kjører bil, rydder leker, kler på dere, vasker opp osv. Jo mer du prater med barnet ditt og navngir ting, og jo mer konkret du er, jo mer vil han lære.

Til og med babybøker har flere sjeldne ord i teksten enn det vi bruker i vanlig dagligtale. Det er derfor fint for ordlæringen å lese barnebøker slik at barnets vokabular øker til også å inkludere slike ord.

Les også: Topp 10-listen over babyers første ord

Lesetips:

  • Hvis barnet liker å bevege seg omkring mens du leser, kan du ta boken med deg rundt der han er og fortsette å lese. Lager du engasjerte, uttrykksfulle lyder vil barnet komme tilbake og se på sidene sammen med deg og bevege seg litt til og fra.
  • Følg barnets initiativ. Hun vil vise deg hvilke historier, bøker og bilder hun liker best.
  • Husk å bruke foreldrespråkstemmen din der du varierer både tonefall og lydstyrke for å holde på barnets oppmerksomhet.
  • Barnet lærer å peke på nese, munn og ører når du spør om det – og bøker som viser ansikter og kropper er fine å bruke nå.
  • Hvis barnet ditt ikke liker å høre på historier kan det fenge henne mer å bruke bøker med luker og ta og føle på elementer. Bli ikke sint om deler av boken skulle bli ødelagt – legg heller disse bøkene til side til senere, eller godta at de kan bli ødelagt, og prøv å begrense skaden.
  • Barnet elsker å synge, leke fingerleker og høre rim og regler.
  • Det er fint om du relaterer det dere leser sammen til barnets egen hverdag. Handler boken om en bamse, referer til bamsen som barnet har. Handler boken om en buss, prat om da dere reiste på bussen.

Kilder: Spedbarnsboken, blogg.goboken.no, UiO – Institutt for lingvistiske og nordiske studier, forskning.no.